Reinventing Organizations

Zoveel zin in mijn nieuwe klus! Met veel enthousiasme ben ik begonnen aan een grote transformatie-opdracht bij één van de meest innovatieve organisaties van Nederland. De customer journey staat centraal in alles wat deze organisatie doet. Een belangrijke voorwaarde om deze dienstverlening waar te maken, is transformeren naar een zelforganiserende organisatie; ook Agile en Lean zijn belangrijke pijlers in de nieuwe manier van werken. Er zijn veel organisaties die deze transformatie proberen te maken. Wat ik hier zo bijzonder vind, is dat deze organisatie écht begrijpt dat alleen investeren in nieuwe methodieken, systemen en processen niet werkt. Cultuur, nieuw gedrag, interactie en groepsdynamica worden gezien als essentiële elementen om écht te transformeren. En daar wordt stevig in geïnvesteerd: er zijn 4 teamcoaches aangetrokken om deze business transformatie specifiek op cultuur en gedrag te begeleiden. Ieder verantwoordelijk voor onze eigen teams, waar ruimte is voor couleur locale, onderzoeken we samen hoe we elkaar kunnen versterken en waar het slimmer is dingen op corporate niveau gemeenschappelijk te doen. De eerste dagen in ‘mijn’ teams geven veel inzicht. Er wordt hard gewerkt. De productiepiek komt eraan. Schiphol borden geven inzicht in belangrijke KPI’s. Klanten worden met veel aandacht en compassie te woord gestaan. In de open kantoortuin is veel hectiek. Productie draait volop, terwijl collega’s één voor één terugkoppeling krijgen over de plaatsing in de nieuwe organisatie. Er is blijdschap. Enthousiasme. Maar ook verdriet. Collega’s die komen en gaan. Afscheid nemen. Chaos. Maar ook flexibiliteit. En optimisme. Vanaf deze week gaan we in de nieuwe samenstelling van start. Morgen is de kick-off. Spannend! Ik vind het een eer om onderdeel te mogen zijn en een bijdrage te mogen leveren aan deze transformatie. Reinventing organizations, and off we go!