Klavertje vier…

Deze week raak ik op LinkedIn verzeild in een interessante discussie over het ontwerpen van een nieuw logo. Eén van mijn relaties nodigt zijn netwerk uit om aan te geven welk van de vier proefontwerpen jouw voorkeur heeft. Veel mensen stemmen, de meesten kort en krachtig (4!), anderen met een uitgebreide toelichting. Iemand geeft aan dat een logo zo persoonlijk, is dat je eigenlijk terug moet gaan naar je eigen gevoel ‘als je de tijd neemt, dan weet je de weg vanzelf, laat je niet teveel door anderen leiden’. Grappig, het doet me denken aan mijn eigen proces naar zelfstandig ondernemerschap, inmiddels 3 jaar geleden. Het is denk ik altijd de kunst om je eigen verhaal te vertellen in wat je doet, of je nou pitcht, solliciteert, in een ‘kippengesprek’ zit – grappig woord dat één van mijn vrienden gebruikt voor een ‘niemendal-gesprekje’ – of nadenkt over je logo. Mijn eigen beeldmerk is een soort van rode draad geworden in alles wat ik doe. Dat wist ik toen nog niet. Ik had het geluk om samen met één van mijn beste vriendinnen Viola te werken aan mijn logo, zij is grafisch ontwerper (www.violart.nl). Ze kent me goed, dat maakte het makkelijker om met elkaar te werken aan zo iets persoonlijks als je eigen huisstijl. Ik wilde graag tot uitdrukking brengen dat mijn werk gaat over verbinding, maar ook over eigenheid. Over mensen en organisaties krachtiger maken. Over talent, potentieel en (persoonlijk) leiderschap. Over het leven met een lach en een traan. Over ‘spotlight aan, jij mag er zijn. Over ruimte, alles mag er zijn. Over hard en zacht. Over strak, maar ook warm. Ik had een app-groepje met vrienden en familie die mijn klankbord waren. Uiteindelijk gekozen voor een klavertje vier als beeldmerk, de blaadjes in de vorm van een traan – als je ze omdraait de B van Bertien en Be-Leading-, zwart – wit om geen enkele kleur prominent te positioneren – wel zo handig als je veel met RealDrives werkt -. Eén blaadje is wit, spotlight aan, benieuwd naar jouw verhaal…! Ik had aan de digitale discussie kunnen toevoegen dat een logo vooral ook voor zich moet spreken, dus ja, misschien heb ik er nu toch teveel woorden aan vuil gemaakt:-) Dankjewel Viool, ik ben nog steeds blij met mijn logo, het was heel erg mooi om samen te doen!