‘HR Prio 2017: mensen willen worden gezien’

Het vergroten van de wendbaarheid van organisaties is dé HR-prioriteit voor 2017. Met name voor grote organisaties is dat geen ‘walk in the park’, het is immers heel erg lastig om grote mammoettankers in beweging te brengen. Wat werkt wel? In de vele publicaties over transformaties in organisaties is de generieke boodschap  – steeds net anders geformuleerd – dat er één voorwaarde is voor succesvol veranderen. Mensen willen worden gezien. Mensen willen zich (h)erkend voelen en zullen sneller in beweging komen als zij het gevoel hebben ertoe te doen. Een greep uit recente berichtgeving.

Eelke Pol, manager HR Advies & Beleid schetst in zijn boek ‘TRUST: het slimme zusje van SMART’ het belang van de begrippen Tweezijdigheid, Ruimte, Uitdagend, Support en Transparantie. Tweezijdigheid in relaties, ruimte en vertrouwen geven aan mensen in plaats van eenzijdig opleggen.

Jacobine Geel, bestuursvoorzitter GGZ Nederland, loodste GGZ Nederland uit een uitzichtloos conflict met minister Schippers en zegt in een interview met Medisch Contact ‘Patiënten willen worden behandeld, echter alle mensen willen worden gezien. Niemand is alleen maar een nier of een hart. De GGZ kan daarin koploper zijn: aandacht voor de mens en zijn verhaal’.

Geluksprofessor Patrick van Hees zegt ‘Groeten zorgt voor een micromomentje van geluk’. We worden er blij van dat de ander je niet zomaar voorbijloopt, maar je ‘ziet’ en de moeite neemt om te groeten.

Mensen willen dus worden gezien. Het klinkt zo gemakkelijk, maar is het dat ook? Met mijn 20 jaar ervaring op zak – met succesjes, maar ook een aantal pijnlijke mislukkingen – denk ik oprecht dat verandering staat of valt met de wijze waarop je elkaar ziet en respecteert in de onderlinge verschillen. Hoe lastig ook, we zijn immers geneigd om ons vooral te richten op de mensen die op ons lijken. Mensen die anders zijn, geven ons – gewoontedieren als we zijn- onbewust een oncomfortabel gevoel. Een uitspraak die mij jaren geleden aan het denken heeft gezet is ‘Daar waar het oordeel begint, stopt de waarneming’. Hoe waar is deze uitspraak. En hoe moeilijk is het om deze uitspraak daadwerkelijk te leven?

In mijn dagelijkse werk help ik mensen inzien waar verschillen in gedrag vandaan komen. Gedrag is niet altijd wat het lijkt. Je leert gedrag onder meer beter begrijpen als je een niveau dieper kijkt naar wat mensen echt willen: hun drijfveren. Inzicht in drijfveren helpt om onderlinge verschillen te leren begrijpen. Te zien dat verschillen bijdragen aan een beter collectief resultaat. Maar ook hoe verschillen onder druk kunnen leiden tot ineffectieve gedragspatronen, die je kunt doorbreken. Een prachtig vak!

Wil jij ook graag de sleutel vinden naar het ombuigen van (negatief) gedrag en meer energie en werkplezier? Neem dan contact op: Bertien Molenaar – Rhebergen, +31624638880 0f bertien@be-leading.nl